RSS

[ÚTINAPLOPÓ] Pozsony vs. Brno (Berén)

26 feb

2011 március 24. – április 1.

Kolozsvár-Budapest-Verőce-Pécs-Pozsony-Brno-Budapest-Kolozsvár.

2. felvonás: Pozsony és Brno – talán célszerűbb a két városról egy ízben, összehasonlítás formájában írni, hiszen nemcsak egyazon régióban, hanem hasonló civilizációs és kulturális közegben találjuk őket.

Fekvés és jelleg: Pozsony egy nagy pattanás. 500 ezer lakos – mikor mondta a szlovák srác, szinte szembe röhögtem. A központját fél nap alatt bejártam, és múzeumra, toronylátogatásra is maradt időm. A Duna-partot, a fellegvárt és a korzót leszámítva egyáltalán nincs fővárosi beütése.

Brno lepényszerűen terül el a térképen, igazi metropolisz, ami magába olvasztotta a környező településeket. Ezért jóval nagyobb területen fekszik, mint a lakosság számában hasonló Kolozsvár.

Tetszett, hogy a város minden szeglete, ahol jártam, tiszta és rendezett, a panelnegyedeknek is próbálnak némi színt adni, és állítólag csekély az utcai bűnözés. Mi sem árulkodik jobban a világváros jellegéről, mint hogy 4 egységnyi McDonalds és egyéb óriások bérlik a központi épületeket. Nem is csoda, hiszen Európa kellős közepéről van szó, ami nagyon sok multinak kedvez.

Kaja, pia, vendéglátás: Mindkét városban kedvelt gyorskaja a bagettszendvics, szinte minden sarkon belefutsz egy standba. Ajánlott ital a Kofola üdítő (csapolt előnyben) és az Aranyfácán sör (Zlaty Bazant) Pozsonyban, a cseh söröket meg, ugye, nem kell bemutatni. Egynapos pozsonyi tartózkodásom alatt nem volt alkalmam spéci szlovák kaját enni, de tetszett, hogy a világ legnagyobb természetességével sütik a bécsi szeletet az utcán. Jut eszembe, nagyon élveztem azt a brno-i lazaságot, amivel a közterekre (lsd. alsó fotó), parkokba kivonultak a fényes, meleg tavaszi napra fiatalok és öregek – sörözni, kártyázni, piknikezni. Nem mellékes, hogy a legkiadósabb tál ételeket is a cseheknél ettem, mindig frissen főzve-sülve, és a diákzsebem se fázott rá.

A vendéglátók személyzete rendesen keveri az angolt a némettel, úgyhogy a csak angolul tudóknak mondhatni nehezebb boldogulni Pozsonyban és Brnoban egyaránt. Az angolt értik, de a német könnyebben jön a szájukra, amikor válaszolniuk kell egy-egy kérdésre. Bizony megkönnyebbülnek, mikor látják, hogy a kusza német-angol keveréket is megérted. Voltam például olyan helyzetben, hogy német idegenvezetőt fogtam ki és angol útmutatót kértem.

Közlekedés: Metró ugyan nincs, de szerteágazó villamoshálózattal rendelkezik mindkét város, ami a központot körül és keresztüljárja. Hangulatos, de a bámészkodó turistának picit veszélyes a sétálóutcán robogó villamos. A jegyárak az utazás időtartamától függenek, amit egy járatlan turistának nehézkes felmérni, de állítólag elfogadnak euro<26os kártyát és más nemzetközi ifjúsági/diákigazolványt, ha az ember kedvezményes jegyet szeretne igényelni. Azonban ellenőrbe nem futottam, ezért nem tudom megerősíteni. Máshol (múzeumban, pl.) nyomták a kezembe a diákjegyet, fel se kellett mutassam az igazolványt!

Történelmi örökség: Pozsonyban a régi magyar templomok, többek közt a híres Szent Márton, a magyar királyok koronázási temploma (lsd. jobb fotó) szlovák kézben vannak, mert nincs különösebb vallási eltérés, hacsak Cirill és Metód hagyományát nem számítjuk. A magyar örökség nyomait ügyesen elpucolták a templomokból, más épületekről és közterekről egyaránt, alig lehet rájuk találni, csupán néhány magyar nemes/gazdag polgár házának neve árulkodik a magyar időkről. A csehektől való erőltetett nemzeti elhatárolódás ehhez hasonlóan zajlik a mai napig.

Ami vicces, hogy az elnöki palota őrsége eléggé magyaros egyenruhában díszeleg, a színeket leszámítva.

Ehhez képest Brnoban fel sem tevődik a magyar kérdés, sokkal inkább az osztrák. Pozsonnyal ellentétben, Brno kifejezetten büszke a Habsburg örökségre, nem tussolták el a nyomokat, sőt, turistatáblákat helyeztek el mindenhol, hogy a helyiek és a külföldiek is kellően megismerhessék „Európa köldökét”. Ez szerintem nagyon korrekt hozzáállás, a kolozsvári tanács sokat tanulhatna tőlük…

Summa summarum: Ha választanom kéne a két város közül, az abszolút győztes Brno lenne, ott szerintem simán eléldegélnék, míg Pozsonyban, ha fizetnének, sem.

 
2 hozzászólás

Szerző: be február 26, 2012 hüvelyk ÚTINAPLOPÓ

 

Címkék: , , , , , , , , , , , , , ,

2 responses to “[ÚTINAPLOPÓ] Pozsony vs. Brno (Berén)

  1. szekelyj

    március 2, 2012 at 4:24 du.

    Kb. 3,5 évig azt hittem, hogy velem van a baj, hogy nem tetszik Pozsony… Most már tudom, hogy nem.

    Különben még nálunk se láttam annyi félrebeszélést mint a pozsonyi vár melletti kis történeti múzeumban, mikor a magyarokkal való viszonyt tárgyalta egy-egy idézet/felirat a tárlók mellett.

     
    • reccsman

      március 3, 2012 at 3:59 du.

      Én egy az egyben megrökönyödtem, mert azt hittem, hogy Kolozsváron a legrosszabb a helyzet, de ott legalább sunyiban megmaradtak a magyar nyomok itt-ott. Pozsonyban mintha szisztematikusan eltávolították volna őket.

       

Bátran bökd ki, ha valami a begyedben van!