RSS

Tulipán legyen vagy csillag?

08 dec

Mivel hogy a kampánycsend rám nem vonatkozik, kedvem szottyant egy kicsit politizálni…

Több, mint egy hónappal ezelőtt, október 26-án megosztottam az RMDSz honlapján közölt, Toró T. Tibor (EMNP elnök) részére írt nyílt levelet a facebook-on, és megjegyeztem, hogy:

“Valahogy én is így látom a dolgokat. Közösségi érdeket a pártérdek elé!”

Íme a kommentfolyam:

Cs.G. És miért esik egybe a közösségi érdek az RMDSZ-érdekkel? Komolyan kérdem.

én: Jogos a kérdés. Én úgy látom innen Bukarestből, hogy jelen pillanatban az RMDSz jól tudja képviselni a magyarságot, nekik is van a legnagyobb lefedettségük, ismertségük és legitimitásuk. A pluralizmus jegyében természetesen legitimek lehetnek más szervezetek is, de jelen körülmények között a verseny nem szorgalmazza a közösség érdekvédelmét, hanem kiszámíthatóan veszélyezteti. Sajnos olyan a választási törvényünk, hogy nem garantálja az arányos képviseletet a kisebbségek számára, szavazatoktól és pártoktól függetlenül. Ha az etnikai arányosság elve törvénybe lenne foglalva, nem fájna a fejünk a fennálló helyzet miatt és akárhány párt versenyezhetne a garantált helyekért. Amíg ez nincs így, az RMDSz-t támogatom. Vagy rosszul számolok?

Ő.P.F.: Cs., egyszerű: az RMDSZ a legnagyobb, ő A képviselet. Ezt nem az RMDSZ mondja, hanem a legutóbbi választáson számok. Nem voltam kényszerítő erő, de az ismerőseim mégsem szavaztak sem a fenyőre, sem a csillagocskákra. A választók tették legitimmé az RMDSZ-t, s ezzel együtt mosták egybe a két érdeket. Amúgy visszakérdezek: ha az MPP lenne ott vagy az EMNP, akkor is feltennéd azt a kérdést, amit az előbb? Vayg az ő érdekeik egybemosódhatnak (netán egybe is msódnak) a közösségével?

Cs.G.: Természetesen feltenném ezt a kérdést minden olyan szervezet esetében, amely egy népcsoport és saját érdekei közé egyenlőségjelet tesz, függetlenül ideológiától, legitimitástól. Pista (én), amit állítasz, az egy teljesen elfogadható és racionális választóidöntés – úgy érzed, hogy szavazatod akkor éri majd a legtöbbet Bukarestben, ha az RMDSZ-re teszed. Ez rendben van, elfogadható érvelés, a választási rendszer hatását mérlegeled, majd ennek fényében hozol döntést a saját felfogott érdekeidnek megfelelően. Én viszont nem érzem azt, hogy mint magyar, erdélyi, vagy bármilyen minőségemben, bármilyen fórumon engem az RMDSZ valaha képviselt volna, érdekeimet védte volna, így én nem tekintem semmilyen tekintetben értéknek azt, hogy az RMDSZ a román parlament része. Sokkal fontosabbnak érzem, hogy az erdmagyar közéletben létrejöjjön és megerősödjön a verseny, akár annak árán is, hogy az RMDSZ “egy körből kimarad”, vagyis négy évre kiesik. A verseny pedig azért szükséges, hogy az RMDSZ-t, mint domináns erőt arra szorítsa, hogy a választói érdekében kezdjen tevékenykedni. Én ezt a versenyt hatékonyabbnak és fontosabbnak tartom, mint az RMDSZ újabb négy évi, amúgy várhatóan ellenzékben töltött, látványos semmittevéssel töltött parlamenti szereplése. De visszatérve az általad emlegetett választási rendszerre. Valóban, a rendszer a választások ELŐTTI együttműködésre szorítja rá a magyar szervezeteket, a garantált helyek esetében lehetne versengés a választás előtt, elegendő lenne UTÁNA együttműködni – ezt én is sokkal hatékonyabbnak érezném, mint a jelenlegi helyzetet.

Cs.G.: De brutálisan leegyszerűsítve a kérdést, hogy maradjunk az izgalmas témánál. Miért érzed azt, hogy a magyarságot az szolgálja jobban, ha az RMDSZ 2012-2016-ban a román parlament része?

én: Abszolúte a verseny híve vagyok én is, mert ösztönző hatással van a felekre. Mióta az EMNP megjelent, komoly kommunikációs javulást vettem észre az RMDSz részéről a polgárok felé. Egyszerűen jobban kommunikáltak az elmúlt évben, mint az elmúlt 3-at egybevéve. Én ezt nem csak annak tudom be, hogy választási év van, hanem a versenyhelyzetnek is. A kérdésedre visszatérve: ha nincs parlamentben magyar képviselet, szerintem megesznek nagykanállal az ideológiamentes, de nacionalizmusban osztozó román pártok, illetve jelentős gazdasági visszavetést hozhat, hiszen a román közgazdaságban, mint minden más területen, a nepotizmus és a klientelizmus két fontos szervezőelv. Tehát ha nincs itt Bukarestben magyar kapcsolat (képviselet), akkor lőttek a köztámogatásoknak. És itt nem azokra gondolok, amik alapból járnak az önkormányzatainknak (habár azok is valószínűleg késleltetve fognak érkezni az előbb vázolt esetben), hanem azokra, amiket bónuszként le lehetne hívni (kormányzati és európai pályázatok).

Cs.G.: Ha csak szűkebb városom, Udvarhelyt nézem meg, akkor ezeket a támogatásokat nem nagyon látom működni – csak egy példa, hol a városi uszoda, amelyet lassan 8 éve ígértek meg? A magyar érdekérvényesítésre nagyon kevés pozitív példát tudok mondani, de beismerem, ez az én tudatlanságomnak is betudható. Te látsz sikeres projekteket, amelyeket az RMDSZ harcolt ki és vitt végig? Nem, a Mátyás-szobor felújítása nem számít sikeresnek.

én: Te, nálad én se voltam sokkal többet otthon, de én úgy láttam, hogy helyi szinten Bunta és a tanács végzi a dolgát. Úgy látom, Udvarhely szép, tiszta, fejlődő, azaz kívánatos hely lakhatás szempontjából. Azt, hogy mennyire tudnék elhelyezkedni a munkapiacon, nem tudnám megmondani, mert nem próbáltam még. Én csak a bukaresti szemszögből tudok beszélni. Itt volt alkalmam több RMDSz-es politikussal találkozni és a közpénzek, támogatások, projektek minden alkalommal fő témát képeztek, talán csak a választásokkal foglalkoznak többet, amikor eljő az ideje. Nekem ebből jött le, hogy igenis szem előtt tartják a közösségi érdekeket és (törvényes kereteken belül) elősegítik azt, hogy a pénzek eljussanak a magyar önkormányzatokhoz. Testközelből a környezetvédelmi projekteknél (kanalizálás, vízellátás, árvízvédelem, parkosítás, erdősítés, stb.) tapasztaltam ezt a hozzáállást.

Végül, idézem Parászka Boróka (manna.ro) szavait innen:

“Ez az egyetlen olyan politikai szervezet ma Romániában, amelynek esélye van olyan arányban jelen lenni a törvényhozásban, ami elegendő lehet ehhez a fegyelmező erőhöz.”

“Az RMDSZ-re fogok szavazni vasárnap. És ezzel megszerzem a jogot magamnak arra, hogy a következő négy évben a szervezet minden mulasztását, hibáját és bűnét nagyon pontosan számon tartsam, és számon kérjem. És számon fogom tartani, és számon fogom kérni.”

Reklámok
 
Hozzászólás

Szerző: be december 8, 2012 hüvelyk PRO MINORITATES

 

Címkék: , , , , ,

Bátran bökd ki, ha valami a begyedben van!

 
