RSS

Je ne suis pas Charlie, mais…

10 jan

A minap ezt a képet, ezzel a szöveggel merészeltem kirakni a facebook falamra:

Charle-Hebdo-2

“Even though I’m shocked by the brutal attack in Paris, I did some research on Charlie Hebdo’s frontpages and I’m sorry to say that some of them were truly indecent. If I were a muslim, I would’ve also felt badly hurt by comments like: Koran is shit. Not funny at all.”

Erre “letámadtak” egyszerre négyen, hogy ezzel tulajdonképpen aláírom a terrorcselekmény létjogosultságát. Leegyszerűsítve: ha nem vagyok Charlie mellett (“Je suis Charlie” mozgalom), akkor Charlie ellen vagyok és mivelhogy a terroristák is Charlie ellen vannak, ezért én velük tartok. Próbáltam kommentben tisztázni a dolgokat:

“Dont get me wrong. I did not say I agree with the bloody revenge, I did not say religion may not be questioned, I just meant that the form critical comments take should not offend other people’s beliefs, especially in the case of religious freedom which is protected and guaranteed at the highest level – either we like it or not. Respect the other and they shall respect you too, hopefully, or at least you wont end up dead. These journalists might become martirs of freedom of expression but ask their families and friends if thats enough to cover their grief. I dont think so.”

Egyik reakció: Nem, mert a szólásszabadság korlátlan. Szerintem meg nem az, egy alapvető jogi elvből kifolyólag:

“One’s freedom ends where other’s freedom begins. In this case, the limit of the freedom of speech is the right to religious belief and identity (maybe dignity would be too much to ask for).”

Másik reakció: “Semmilyen vallás, semmilyen ideológia, semmilyen doktrína, semelyik élő vagy halott személyiség nem megkérdőjelezhetetlen. (…) A megkérdőjelezés megkérdőjelezésének a lehetősége is adott. Lehet perelni. Lehet érvelni, lehet azt mondani, hogy rossz. Lehet bojkottálni. Lehet ellen-írni.”

Ezzel alapvetően egyet is tudok érteni. Én csak annyit mondtam, már a legelején, hogy nem vállalhatok közösséget egy olyan szerkesztőség olyan munkájával, amivel nem értek egyet – még akkor sem, ha az egész sajtó meg politikum meg civil szféra ezt várja el tőlem. Ezzel egyidőben pedig elítélem az erőszakot, amivel felléptek a munkájuk ellen.

010757-120919-hebdo

Tehát nem csak a “Charlie-táborba” vagy csak a “terror-táborba” lehet tartozni, van harmadik opció és én ezt érzem magaménak: elítélem a terrorcselekményt, de a Charlie Hebdo munkáját attól még nem írom alá. Mert nem hiszem, hogy a Charlie Hebdo és egyéb ilyen lapok átlagolvasója nem mosná össze az egyházt a vallással, a papokat meg a vallásos emberekkel, ezert veszélyes ez a játék. Attól tartok, hogy az egyház hibáit (nem feltétlenül tudatosan) rávetítik a vallásos emberekre, akik így könnyen bűnbakká válhatnak a közvélemény szemében: “lámlám, a bigott és konzervatív katolikusok miatt nem halad az ország”.

Szerintem ezért sem egészséges, ha a Charlie Hebdo szerkesztőiből mártírszenteket faragunk, tevékenységüket dogmatizáljuk és az őket illető kritikát megtiltjuk – ez semmivel se különb stratégia, mint az általuk olyannyira kritizált egyházaké.

Végül, egy vészjósló felvetés: ha alig 100 éve zsidókat gúnyoltak, üldöztek és irtottak ki, mi a biztosíték arra, hogy a simán vallásos emberek nem jutnak erre a sorsra? Én nem látok nagy különbséget a két fajta karikatúra között, mert mindkettő egyfajta gyűlőletet (vagy legalábbis intoleranciát) szít.

Anti semitic nazi-propaganda 2 (1)

De az is lehet, hogy velem van a baj, ha nem értem meg a mélyebb, rejtett tartalmat a látszatra simán egyház- és vallásellenes, ízléstelen és durva karikatúráknak.

P.S. Bevallom, hogy egy pár karikatúra azért mégis megmosolyogtatott, miután megkerestem az angol fordítását vagy megértettem a kontextusát, de a szentháromságos meg a burkás előtt még mindig értetlenül állok, például. Lásd: http://www.youtube.com/watch?v=R6hU3nhudRg és https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/11/exercitiu-de-exegeza-charlie-hebdo-decriptarea-desenului-cu-le-coran-cest-de-la-merde/ .

Reklámok
 
2 hozzászólás

Szerző: be január 10, 2015 hüvelyk Uncategorized

 

2 responses to “Je ne suis pas Charlie, mais…

    • BurePișta

      január 14, 2015 at 1:43 du.

      betettem en is PS-be a linket par napja, de koszi. egyetertek, jo ertelmezes

       

Bátran bökd ki, ha valami a begyedben van!

 
